z

Zmora biegaczy, czyli najczęściej występujące kontuzje

Biegamy, by poprawić kondycję, pokonać swoje słabości, zrzucić zbędne kilogramy. Biegamy dla zdrowia i dla świetnego samopoczucia. Jednak nawet doświadczonych biegaczy, pomimo odpowiednich butów i rozgrzania ciała, może dopaść kontuzja, która wykluczy bieganie na dłuższy czas. Zobacz, jakie kontuzje dotykają biegaczy najczęściej i jak sobie z nimi radzić.

 

Stop! Kontuzja!

Ostry ból z tyłu pięty, opuchlizna, a niekiedy zaczerwienienie lub zasinienie – to objawy kontuzji ścięgna Achillesa. Ból zwiększa się przy próbie stawania na palce. W niektórych przypadkach wyczuwalne są zgrubienia na przebiegu ścięgna. Możliwe jest także odczuwanie trzeszczenia w okolicy ścięgna Achillesa. Zapalenie lub naderwanie ścięgna całkowicie uniemożliwia bieganie, ponieważ objawy nasilą się wraz z podejmowanymi ćwiczeniami.

Inna, częsta kontuzja, która dotyka biegaczy, to shin splints, czyli zapalenie okostnej. Kontuzja ta objawia się sztywnością i silnym bólem w okolicy kości piszczelowej, głównie po stronie wewnętrznej, który szczególnie doskwiera rano. Ból powstaje w rezultacie zwiększonego napięcia mięśni oraz powięzi, a także mikrourazów mięśni. Shin splints zdarza się najczęściej początkującym biegaczom oraz tym, którzy wrócili do biegania po długiej przerwie.

Nie mniej błahą kontuzją jest zespół bólu przedniej części stawu kolanowego, czyli tzw. kolano biegacza, jak również zapalenie rozcięgna podeszwowego. Ta druga kontuzja rozpoczyna się niewinnie – od niewielkiego bólu, który znika po kilku krokach. Z czasem dyskomfort staje się większy, szczególnie podczas biegania, a tępy ból w okolicy pięty i wzdłuż łuku stopy nie znika. Ze wspomnianym kolanem biegacza, możemy mieć z kolei do czynienia, jeśli odczuwamy ból przedniej części stawu kolanowego.

Kontuzje, które czyhają na biegaczy to także skręcenie stawu skokowego, objawiające się bólem i opuchlizną kostki, kontuzja traktu biodrowo-piszczelowego, powodująca ból po zewnętrznej stronie uda, jak również uszkodzenie zginaczy kolana, czyli naderwanie mięśnia dwugłowego uda, powodujący ciągnący ból z tyłu. Do najpoważniejszych kontuzji należy z kolei złamanie zmęczeniowe następujące w wyniku powtarzających się mikrourazów. W wyniku takiego złamania niemożliwy jest nie tylko bieg, ale nawet komfortowe stanie.

Czy można z tym biegać?

Tylko nieliczne kontuzje nie wymagają rezygnacji z treningów. Przykładowo wspomniane kolano biegacza, to kontuzja, która w większości przypadków wymaga jedynie ograniczenia dystansu oraz wyeliminowania pochyłych odcinków. Kontynuować bieganie z mniejszą intensywnością można też przy uszkodzeniu zginaczy kolana, a także z syndromem pasma biodrowo piszczelowego.

W większości przypadków konieczna jest jednak wizyta u specjalisty – ortopedy i traumatologa. Im szybciej lekarz zdiagnozuje uraz i wdroży leczenie, tym szybciej wrócimy do pełnej sprawności. Specjalista może zlecić zastosowanie technik fizjoterapeutycznych, korekcję obuwia, stosowanie leków przeciwzapalnych i przeciwbólowych, unieruchomienie kończyn gipsem lub stabilizatorem, taping sportowy, masaże, a w skrajnych przypadkach nawet leczenie operacyjne. Warto ściśle stosować się do zaleceń lekarza i jak najszybciej podjąć odpowiednie kroki.

Jeśli przeszkodą do podjęcia leczenia jest brak gotówki, można skorzystać z Programu Finansowania Zdrowia Efimea. W ten sposób otrzymamy pieniądze na niezbędne zabiegi i konsultacje medyczne, które spokojnie spłacimy w dopasowanych do naszych potrzeb ratach. Jest to niezwykle ważne, bo niekiedy koszty zabiegów nie należą do małych. Przykładowo operacyjne leczenie skręcenia stawu skokowego to wydatek około 4 500 zł, z kolei często wykonywany zabieg, taki jak artroskopowa operacja łąkotki z użyciem implantu to koszt od 4 500 zł do nawet 20 000 zł!

Jak unikać nawrotów kontuzji?

Główne przyczyny kontuzji wymieniane przez ortopedów i traumatologów to:

  • błędy treningowe,
  • zbyt wysoka intensywność treningów,
  • za mało odpoczynku między ćwiczeniami,
  • zbyt duże dystanse,
  • niedostateczna rozgrzewka,
  • ignorowanie dolegliwości bólowych,
  • nieprawidłowa postawa ciała,
  • osłabienie mięśni,
  • źle dobrane obuwie,
  • bieganie po twardym podłożu.

Aby zapobiegać nawrotom, ale też kolejnym kontuzjom, należy wzmacniać całe ciało, również poprzez uprawianie innych rodzajów aktywności fizycznej, doskonalić styl biegania pod okiem doświadczonego trenera, zapewniać sobie odpowiedni czas na regenerację i odpoczynek, przykładać się do rozgrzewki przed każdym treningiem, stopniowo zwiększać intensywność i dystans, a także urozmaicać trasy biegowe. Nie bez znaczenia jest też właściwa dieta, dostarczająca odpowiednich składników odżywczych. Wszystko to pozwoli unikać nawrotom kontuzji, ale też zapobiegnie powstawaniu kolejnych urazów, dlatego nigdy nie jest za późno, by wdrożyć odpowiednie nawyki.

Masz pytania ? Skontaktuj się z nami

Wyślij pytanie

lub zadzwoń

+48 71 88 98 600

Warto wiedziećZobacz wszystkie